Mesepszichológia 2. – Útravaló kényes nevelési helyzetekhez

A Mesepszichológia elsõ részében a mese szerepére, az életkori sajátosságoknak megfelelõ meseválasztásra és a mese érzelmi intelligencia fejlesztõ hatására koncentráltam. A második részben a szülõ-gyermek kapcsolat útvesztõit, azokat a "kényes" nevelési helyzeteket veszem górcsõ alá, amelyekben csak a hiteles szülõi jelenlét hozhat valódi megoldást. A mese ugyanis az én megközelítésemben nemcsak népmesét és mûmesét jelent, hanem a saját életmesénket is: azt a történetet, amelyet önmagunkról, gyökereinkrõl, hitvallásunkról, álmainkról és céljainkról, félelmeinkrõl és fájdalmainkról, kudarcainkról és gyõzelmeinkrõl mondunk el önmagunknak és a gyermekünknek. Ezt ráadásul nemcsak este vagy az erre szánt pillanatokban, de folyamatosan meséljük, sokszor szavak nélkül is – a jelenlétünkkel, viselkedésünkkel, önmagunkhoz, az emberekhez és a világhoz való hozzáállásunkkal.

Szülõként, pedagógusként a nevelés során is a magunk történetét meséljük. A szabályok, határok kijelölése és betartatása; a motiválás; a problémamegoldás kérdéseiben történõ választások mind rólunk, a mi világképünkrõl szólnak. Tetteinkkel meséljük el, hogy miben hiszünk, miért küzdünk, mi az, ami továbbvisz a nehéz helyzetekben – és azt is, hogy mikor adjuk fel. Bár egy-egy nevelési probléma kapcsán legtöbbször a gyermekünk viselkedésére fókuszálunk, azt szeretnénk megváltoztatni, rólunk mesél az is, hogy melyik az a konfliktushelyzet, ami drámai feszültséget okoz bennünk, és az is, hogy mit kezdünk vele. A gyermek bámulatos pontossággal mutat rá arra, amin dolgoznunk kell, a vele kapcsolatos nehézségek jelzések – és egyben lehetõségek is a továbblépésre. Felhívják a figyelmünket arra, hogy miben kell változnunk, fejlõdnünk. Igen, ha engedjük, gyermekünk átírja a történetünket – és ebben a folyamatban mi válunk tanulóvá.

Második könyvemben túlnyomórészt azokról a nevelési kérdésekrõl írok, amelyekkel kapcsolatban a legtöbbször kértek tõlem tanácsot az elmúlt évek során, és igyekszem megmutatni azt is, hogy miként jelennek meg ezek a helyzetek a mesékben. Korcsoportokra és témakörökre lebontva ajánlok olyan, valóban magas színvonalú, magyar és külföldi szerzõk által írt meséket, melyeknek meggyõzõdésem szerint jó hasznát vehetjük a problémák megoldásában.

A kötet tíz újabb, általam írt érzelmi intelligencia fejlesztõ mesét is tartalmaz a 4-9 éves korosztály számára. Nagy kedvvel folytattam Lilla és Tündérbogyó történetét, akik számos újabb kaland során fedezik fel a külsõ és belsõ világot.

Cikkszám: 9786155281174 Kategóriák: , Címkék: ,

4 280 Ft

1 készleten

Leírás

A Mesepszichológia elsõ részében a mese szerepére, az életkori sajátosságoknak megfelelõ meseválasztásra és a mese érzelmi intelligencia fejlesztõ hatására koncentráltam. A második részben a szülõ-gyermek kapcsolat útvesztõit, azokat a "kényes" nevelési helyzeteket veszem górcsõ alá, amelyekben csak a hiteles szülõi jelenlét hozhat valódi megoldást. A mese ugyanis az én megközelítésemben nemcsak népmesét és mûmesét jelent, hanem a saját életmesénket is: azt a történetet, amelyet önmagunkról, gyökereinkrõl, hitvallásunkról, álmainkról és céljainkról, félelmeinkrõl és fájdalmainkról, kudarcainkról és gyõzelmeinkrõl mondunk el önmagunknak és a gyermekünknek. Ezt ráadásul nemcsak este vagy az erre szánt pillanatokban, de folyamatosan meséljük, sokszor szavak nélkül is – a jelenlétünkkel, viselkedésünkkel, önmagunkhoz, az emberekhez és a világhoz való hozzáállásunkkal.

Szülõként, pedagógusként a nevelés során is a magunk történetét meséljük. A szabályok, határok kijelölése és betartatása; a motiválás; a problémamegoldás kérdéseiben történõ választások mind rólunk, a mi világképünkrõl szólnak. Tetteinkkel meséljük el, hogy miben hiszünk, miért küzdünk, mi az, ami továbbvisz a nehéz helyzetekben – és azt is, hogy mikor adjuk fel. Bár egy-egy nevelési probléma kapcsán legtöbbször a gyermekünk viselkedésére fókuszálunk, azt szeretnénk megváltoztatni, rólunk mesél az is, hogy melyik az a konfliktushelyzet, ami drámai feszültséget okoz bennünk, és az is, hogy mit kezdünk vele. A gyermek bámulatos pontossággal mutat rá arra, amin dolgoznunk kell, a vele kapcsolatos nehézségek jelzések – és egyben lehetõségek is a továbblépésre. Felhívják a figyelmünket arra, hogy miben kell változnunk, fejlõdnünk. Igen, ha engedjük, gyermekünk átírja a történetünket – és ebben a folyamatban mi válunk tanulóvá.

Második könyvemben túlnyomórészt azokról a nevelési kérdésekrõl írok, amelyekkel kapcsolatban a legtöbbször kértek tõlem tanácsot az elmúlt évek során, és igyekszem megmutatni azt is, hogy miként jelennek meg ezek a helyzetek a mesékben. Korcsoportokra és témakörökre lebontva ajánlok olyan, valóban magas színvonalú, magyar és külföldi szerzõk által írt meséket, melyeknek meggyõzõdésem szerint jó hasznát vehetjük a problémák megoldásában.

A kötet tíz újabb, általam írt érzelmi intelligencia fejlesztõ mesét is tartalmaz a 4-9 éves korosztály számára. Nagy kedvvel folytattam Lilla és Tündérbogyó történetét, akik számos újabb kaland során fedezik fel a külsõ és belsõ világot.

További információk

Író

Kiadó

Lapszám

Kiadás éve