A bor filozófiája
A bor filozófiája Hamvas Béla egyik legismertebb és legkedveltebb írása. Tárgyának és hangjának különleges közvetlensége miatt azonban több félreértés és félreértelmezés kötõdik hozzá, mint bármelyik másik mûvéhez.
Kéziratos jegyzetei szerint Hamvas Béla e mûvet 1946 szeptemberében, Kaposváron írta. Munkája valójában az ún. "speak easy tanulmányok" nyitódarabja, amelynek nyelvi, szemléleti formáit tovább gondolva 1947 folyamán Speak easy címen egy hasonlóan sajátos hangvételû gyûjteményes kötetet állított össze.
A bor filozófiáját maga Hamvas Béla áttörésnek nevezi: "áttörés a Babérligetkönyv Tamariscusa felé derû, szabadság, gondtalanság, Istenkapcsolat, Gondviseléshit, Istengyermekség, a legfontosabb lépés a politika ellen […]"
A mû fõtémája a modern racionalizmus és pragmatista életgyakorlat folytán tragikusan egyoldalúvá lett emberi lény "magasabb józanságának" visszanyerése, szellemi, érzéki integritásának helyreállítása, ehhez kapcsolódva pedig a metafizika és filozófia áthagyományozott, régi kérdéseinek újrafogalmazása, mégpedig olyan nyelven, amely – miként Hamvas mondja, "világtényszerû (nyelv zene festés együtt)", s olyan szavakkal, amelyeknek "meggyõzési szándékuk nulla, tisztázási szándékuk ehhez képest a forrponton áll".
A mûvet, amelynek gépirata a hagyatékban 79 oldalon, utólagos szerzõi számozással és javításokkal maradt fenn, a késõbbiek során Hamvas Béla némileg módosította. A jelen kötetben elõször adjuk közre a mû elsõ, teljes, rövidítetlen változatát.
Palkovics Tibor és Várhegyi Miklós
4 990 Ft
Elfogyott
Leírás
A bor filozófiája Hamvas Béla egyik legismertebb és legkedveltebb írása. Tárgyának és hangjának különleges közvetlensége miatt azonban több félreértés és félreértelmezés kötõdik hozzá, mint bármelyik másik mûvéhez.
Kéziratos jegyzetei szerint Hamvas Béla e mûvet 1946 szeptemberében, Kaposváron írta. Munkája valójában az ún. "speak easy tanulmányok" nyitódarabja, amelynek nyelvi, szemléleti formáit tovább gondolva 1947 folyamán Speak easy címen egy hasonlóan sajátos hangvételû gyûjteményes kötetet állított össze.
A bor filozófiáját maga Hamvas Béla áttörésnek nevezi: "áttörés a Babérligetkönyv Tamariscusa felé derû, szabadság, gondtalanság, Istenkapcsolat, Gondviseléshit, Istengyermekség, a legfontosabb lépés a politika ellen […]"
A mû fõtémája a modern racionalizmus és pragmatista életgyakorlat folytán tragikusan egyoldalúvá lett emberi lény "magasabb józanságának" visszanyerése, szellemi, érzéki integritásának helyreállítása, ehhez kapcsolódva pedig a metafizika és filozófia áthagyományozott, régi kérdéseinek újrafogalmazása, mégpedig olyan nyelven, amely – miként Hamvas mondja, "világtényszerû (nyelv zene festés együtt)", s olyan szavakkal, amelyeknek "meggyõzési szándékuk nulla, tisztázási szándékuk ehhez képest a forrponton áll".
A mûvet, amelynek gépirata a hagyatékban 79 oldalon, utólagos szerzõi számozással és javításokkal maradt fenn, a késõbbiek során Hamvas Béla némileg módosította. A jelen kötetben elõször adjuk közre a mû elsõ, teljes, rövidítetlen változatát.
Palkovics Tibor és Várhegyi Miklós